Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Kapitaliki, wersaliki, minuskuła, czyli przygotowanie tekstu ulotki do druku

Wielkość pisma może zawierać niejedną informację. Z jednej strony może to być choćby wielkość samej czcionki, wielkość danych liter przy tej samej punktowej wielkości czcionki oraz wielkość liter w znaczeniu ich rodzaju. Tym ostatnim musimy się zająć, jeśli chcemy, by nasza ulotka wyraźnie i bez zbędnych problemów informowała o tym, co naprawdę ważne. Ważne z pewnością jest bowiem to, w jaki sposób te informacje przekazujemy.
  • 13.08.2018 08:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Kapitaliki, wersaliki, minuskuła, czyli przygotowanie tekstu ulotki do druku

W czym możemy wybierać?

Jeśli chodzi o style formatowania tekstu, niezależne od czcionek, tutaj możemy próbować dostosować tekst do informacji, jaką niesie. Podstawową funkcją ulotki jest informowanie potencjalnych klientów o tym, co mamy do zaoferowania. Styl informacji, zarówno na poziomie treści, jak i formy przekazu, musi być atrakcyjny i zachęcić do skorzystania z oferty. Dlatego obok wyboru rodzaju pisma oraz czcionki, możemy skupić się także na rodzaju stylu formatowania. Tekst w ulotce może być bardzo zróżnicowany i o ile w zwyczajnej książce raczej nie ma zaskoczeń, tutaj jak najbardziej możemy szafować kapitalikami, wersalikami i minuskułami oraz pochyleniem czy pogrubieniem.

Pogrubienie, kursywa

Obie formy są niezwykle popularne i służą wyróżnieniu tekstu. W ulotce raczej nie sprawdzi się nam pochylenie, czyli tzw. kursywa, a więc ten aspekt możemy odrzucić. Co innego pogrubienie, które może zostać zastosowane na całej ulotce lub tylko i wyłącznie na jej części. W ten sposób wydzieli fragment, który chcemy szczególnie podkreślić, przez co wyda się on bardziej atrakcyjny.

Kapitaliki a wersaliki

Wiele osób zdaje sobie sprawę czym są wersaliki, jednak niekoniecznie stwierdzenie to odnieść można do kapitalików. Różnica między nimi jest niewielka, ale jednak znaczna. Wersaliki to wielkie litery, litery powiększone danej czcionki. Oznacza to, że wszystko co piszemy ma charakter wielkich liter – ma ich szerokość i wysokość. Często używamy ich, by „wykrzyczeć” jakąkolwiek treść. Z kolei kapitaliki mają wygląd liter wielkich, ale pozostają w rozmiarze, a więc szerokości i długości, liter małych. W ten sposób sprawiamy, że pismo staje się nieco inne niż wszystkie i zostaje wyróżnione w dodatkowy sposób. Ciekawa forma do zastosowania w ulotce.

Minuskuły

Proste na sam koniec. Minuskuły, choć to termin rzadko używany przez laików, to po prostu litery małe, o wyglądzie liter małych i ich szerokości oraz wysokości. Jest to niewątpliwie podstawowa forma komunikacji pisemnej, jednak warto dokładnie przemyśleć, gdzie pozostawić je w przekazie ulotki, a gdzie informacja – często z punktu widzenia marketingowego – wymagałaby osobnego wyróżnienia stylem formatowania.

Wybór stylu formatowania ma przełożenie na czytelność tekstu oraz na jego zauważalność, a więc jeśli liczymy na to, że ulotka oprócz funkcji informacyjnej, spełni także funkcję nakłaniającą i zachęci osoby czytające do aktywności z nią związanych, to musimy zadać sobie pytanie o odpowiedni styl i dobrać go ze smakiem.

--- Artykuł sponsorowany ---