Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie w Google

Powszechnie znaną informacją jest, że Google bierze pod uwagę bardzo dużo czynników, jeżeli chodzi o umieszczenie danej witryny na konkretnej pozycji w wyszukiwarce. Jednym z nich, choć niektórzy nie do końca zdają sobie z tego sprawę, jest szybkość ładowania strony, która wpływa na jeszcze jeden ważny aspekt — doświadczenie użytkownika (tzw. user experience). O co dokładnie chodzi? Sprawdź!
  • 13.09.2018 13:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie w Google

Dlaczego szybkość ładowania strony jest tak istotna?

media click – pozycjonowanie stron


Jeżeli poważnie zastanowić się nad odpowiedzią na to pytanie, większość osób wymieni nawet kilka powodów, dla których szybkość ładowania strony powinna być odpowiednia:

1. Użytkownik, któremu strona załaduje się szybciej, o wiele chętniej na niej pozostanie – warto się zastanowić i odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie ile razy opuściło się stronę, która długo się ładowała, nawet wówczas gdy znajdowały się na niej przydatne informacje?

2. Szybko ładująca się strona to możliwość uzyskania lepszego współczynnika konwersji – jeżeli strona ładować się będzie sprawnie, użytkownik chętniej wejdzie w interakcję z tego typu stroną (np. decydując się na zakupy). Niestety, jeżeli nasza strona ładować się będzie wolno, współczynnik konwersji drastycznie spadnie.

3. Najważniejszą kwestią z punktu widzenia tematu jest jednak to, że niezadowalająca szybkość ładowania strony wpływa negatywnie na pozycję strony w wyszukiwarce Google, co wynika z silnego powiązania szybkości ładowania z przydatnością danej strony dla użytkownika. Google już w 2010 roku oficjalnie poinformowało, że szybkość ładowania strony będzie wpływać na wyniki wyszukiwania, niestety wciąż bardzo wiele osób zaniedbuje ten temat.

Jak sprawdzić, czy moja witryna ma problem z szybkością ładowania?

Jeżeli zastanawiasz się, czy Twoja strona ma problem z szybkością, warto skorzystać z ogólnodostępnych narzędzi takich jak Google Analytics, dzięki któremu mamy szansę zobaczyć, jaki jest czas ładowania naszej strony. Uzyskamy także informacje na temat plików, które najdłużej się wczytują.

No dobrze – wiemy już, że nasza strona ma problem z prędkością, co dalej w takiej sytuacji? Warto skorzystać z narzędzi takich jak: PageSpeed Insights, Mobile Website Speed Testing Tool, czy GTMetrix, które nie tylko dokonają oceny pozycjonowania strony, biorąc pod uwagę jej prędkość, ale zasugerują także, co należy poprawić, aby strona działała szybciej. W tym miejscu warto podkreślić to, że nawet drobne zmiany w SEO są w stanie znacząco przyspieszyć stronę.

Co spowalnia stronę internetową?

Wśród najczęściej występujących czynników, które spowalniają otwieranie się stron, specjaliści wymieniają m. in.:

• brak optymalizacji obrazów – niestety wciąż bardzo wiele osób prowadzących strony internetowe, wrzuca obrazy w pełnym wymiarze, nie korzystając z żadnych programów umożliwiających ich formatowanie i kompresowanie,
• przeładowanie skryptami
• niekorzystanie z ładowania synchronicznego.

To oczywiście tylko niektóre z możliwych problemów, jednak nie ulega wątpliwości, że występują najczęściej i to właśnie na nie warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności.

Korzyści wynikające z poprawy szybkości ładowania się strony

Zadbanie o szybkość działania witryna ma szereg pozytywnych korzyści, najważniejszą z nich jest oczywiście lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania, to jednak nie wszystko – strona, która ładuje się szybko to m. in. możliwość obniżenia kosztów pozyskania użytkownika z reklam czy zyskania bardziej wartościowego ruchu. Według badań poprawa szybkości ładowania się strony jest w stanie zwiększyć współczynnik konwersji nawet o połowę. Działania podejmowane w zakresie poprawy szybkości ładowania się strony warto więc traktować przede wszystkim jako inwestycję, a nie jako koszt.

--- Artykuł sponsorowany ---