Czym zatem jest branding i rebranding? Dlaczego przedsiębiorstwa stosują jedno i drugie?
Branding i rebranding –– co to takiego?
Określenie brandingu w zasadzie odnosi się do zarządzania marką. Jest to zatem pojęcie bardzo ogólne. W ramach brandingu przedsiębiorstwo podejmuje decyzje i działania w zakresie tworzenia marki, a także kształtowania jej odbioru wśród konsumentów. Odbywa się to zgodnie z przyjętą strategią kształtowania identyfikacji wizualnej. U podstaw działań w ramach brandingu powinna leżeć szczegółowa analiza profilu konsumentów oraz aktualnych nastrojów rynkowych, sytuacji w branży oraz kondycji i strategii konkurentów.
Rebranding ma miejsce wtedy, gdy dana firma postanowiła radykalnie zmienić swoją markę. Dochodzi wtedy często do zmiany nazwy, logo, kolorów identyfikujących firmę oraz wszelkich innych atrybutów marki. Jednak to nie wszystko. Tak naprawdę jest to dopiero wierzchołek góry lodowej. Rebranding bowiem odnosi się również do zmiany strategii działania firmy, przedefiniowania docelowej grupy odbiorców i wszystkiego, z czym firma ma być kojarzona. Tym samym rebranding obejmuje takie działania, jak m.in.:
● zmiana sposobu świadczenia usług,
● większy nacisk na obsługę klienta,
● zwiększenie obecności w internecie,
● bliższy kontakt z konsumentem,
● wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie płatności za usługi,
● zmiana strategii marketingowej,
● ukierunkowanie na odmienną grupę docelową,
● i wiele więcej.
Nowa, nowoczesna marka
Przedsiębiorstwa chcą zwykle, aby konsument postrzegał ich marki jako nowoczesne. Nie ma wątpliwości, że nowoczesność jest w cenie, a klient docenia produkty i usługi, które są innowacyjne i idą z duchem czasu. Stąd też marki zmieniają się na bardziej nowoczesne, zgodne z najnowszymi trendami. Tym samym bardzo ważne jest, jak skonstruowana marka zastąpi poprzednią. Warto jednak pamiętać, że już samo dokonanie zmiany jest dobrze postrzegane. Konsument widzi, że firma jest aktywna, że zachodzą w niej jakieś zmiany, co prawdopodobnie oznacza rozwój, a więc również nowoczesność.
Dostosowanie marki do obecnych czasów
Czas płynie nieubłaganie, a wraz z jego upływem zmieniają się konsumenci, a także zmienia się rynek. Potrzeby klientów są dziś zupełnie inne niż kilkanaście, a nawet kilka lat temu, co wynika choćby z rozwoju technologicznego. Ponadto zmianom ulega również rynek, na którym pojawiają się nowe podmioty, a wiele starych z niego znika. Przedsiębiorstwa dostosowują się do wymagań, a także wyznaczają nowe ścieżki. Innymi słowy sytuacja jest dynamiczna, przez co rozwiązania strategiczne czy marketingowe, które były skuteczne x lat temu, dzisiaj mogą po prostu zupełnie nie działać. W takiej sytuacji rebranding jest po prostu oczywistością. Konieczne jest określenie nowej strategii działania, nowych grup docelowych. Muszą także zapaść decyzje odnośnie tego, od której strony zabrać się za przygotowanie strategii marketingowej. Wszystkim tym działaniom powinny towarzyszyć głębokie analizy, aby postępowanie w ramach rebrandingu nie było przypadkowe. W przeciwnym razie coś, co miało posłużyć rozwojowi firmy, może jej tylko zaszkodzić.
Rebranding jako sposób na rozwiązanie problemów
Decyzja o rebrandingu zapada w firmie bardzo często wtedy, gdy pojawiają się w niej jakieś problemy. Mogą dotyczyć spadku przychodów, utraty części klientów, czy też nieskuteczności działań marketingowych. W takiej sytuacji rozsądnym pomysłem wydaje się odświeżenie marki, a w ten sposób przypomnienia o sobie klientom i wysłanie im sygnału, że w przedsiębiorstwie dzieje się coś ciekawego. Rebranding to niejako nowy start, który daje nowe możliwości.
Argumentem przemawiającym za jak najszybszym przeprowadzeniem rebrandingu jest z pewnością kryzys wizerunkowy. Wpadki wizerunkowe sprawiają, że pod danym kątem dana marka jest źle postrzegana i traci zaufanie klientów. W takiej sytuacji niezbędne jest jak najszybsze odcięcie się od przeszłych wydarzeń i zastąpienie przeszłych wrażeń klienta nowymi, które są im przeciwstawne.
Zarządzanie marką i jej modyfikacje to klucz do sukcesu
Odpowiedzialne i strategiczne zarządzanie marką, czyli branding, to absolutna konieczność w każdym nowoczesnym przedsiębiorstwie, które chce odnieść sukces. Właściwa identyfikacja wizualna i rzetelne, konsekwentne budowanie konkretnego obrazu marki u konsumentów to gwarancja sukcesu. Jednak czasami, po upływie czasu, nawet najlepiej skonstruowana marka wymaga modyfikacji. Wtedy przychodzi czas na rebranding, który ją odświeża lub też wprowadza radykalne zmiany.
Decydując się na rebranding, warto dobrze się przygotować. Działania powinny być właściwie zaplanowane i podparte rzetelnymi analizami. Nie obejdzie się bez zespołu ekspertów, którzy wskażą, w których obszarach potrzebne są zmiany i na czym powinny one polegać.