Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Rejestracja znaku towarowego — co może nim być?

Zagadnienia prawne w każdej firmie są bardzo istotne. Decydując się na szerszą działalność, warto się nad nimi pochylić co jakiś czas, aby mieć pewność, że wszystko działa jak dobrze naoliwiona maszyna.
  • 10.08.2023 09:48
Rejestracja znaku towarowego — co może nim być?

Bardzo ważnym tematem do przepracowania jest także kwestia znaku towarowego. Może to być znak słowny, słowno-graficzny i inny. Warto sprawdzić, jakie przedsiębiorca ma możliwości, zanim zdecyduje się na złożenie wniosku w Urzędzie Patentowym. W poniższym artykule znajdziesz też odpowiedź na pytanie, czy lepiej jest zarejestrować logo firmy, czy może jej nazwę. Sprawdź!

Znak towarowy — co to jest?

Patrząc na zagadnienie znaku towarowego z marketingowego punktu widzenia, można rzec, że najczęściej jest nim m.in, logo firmy. Zwykle nazwa przedsiębiorstwa zapisana jest oryginalnym fontem, a logo zawiera dodatkowo ciekawe rysunki, symbole, emblematy czy elementy graficzne. Wszystko jest ze sobą zespolone w spójną całość, kolorystyka jest z góry ustalona, podobnie jak ułożenie występujących elementów.

 

Jak to prezentuje się z prawnego punktu widzenia? Jedna marka może składać się z minimum trzech znaków towarowych. Przepisy wyraźnie mówią, że znakiem towarowym może być wszystko, co możemy przedstawić w formie graficznej i będzie służyło do odróżniania towarów bądź usług jednej firmy od drugiej.

Najczęściej wybierane rodzaje znaków towarowych

Jakie są rodzaje znaków towarowych? Do czynienia mamy z takimi znakami, jak:

  • znak słowno-graficzny — jest to logotyp, składają się na niego litery, font, tło, czasem też hasło firmowe. Decydując się na rejestrację znaku słowno-graficznego można mieć pewność, że ochrona będzie działać w momencie, kiedy osoba nieupoważniona użyje znaku podobnego. W przypadku znaku słowno-graficznego podstawowa ochrona obejmuje warstwę graficzną logo, a więc kolor, font, wielkość oraz ułożenie liter. 
  • znak słowny — obejmuje konkretną nazwę, dotyczy brzmienia, zapisu, jednak niezależnie od formy graficznej. Ochrona działa bez względu na formę graficzną — nawet jeśli konkurencja wymyśli sobie inną grafikę, jeśli użyje takiego samego ciągu słów, nie będzie mogła funkcjonować.
  • znak graficzny — forma graficzna, ochronie podlega kształt, nie ma tu połączenia z nazwą firmy czy hasłem. Zastrzeżenie obejmuje tylko to, co widzi odbiorca, a więc kolorystyka, kształt, ustawienie elementów względem siebie.

 

Warto podkreślić fakt, iż nie każda ww. forma znaku towarowego będzie mogła zostać zastrzeżona przez jedną firmę. Jak pokazuje rzeczywistość, nie każdy znak towarowy może zostać zastrzeżony. 

Inne potencjalne znaki towarowe, jakie możesz zarejestrować

Poza trzema najpopularniejszymi formami znaków towarowych, które zostały wymienione powyżej, można wybrać także inne formy. Oto one:

  • konwencjonalne znaki towarowe
    • graficzny,
    • słowny,
    • słowno-graficzny,
    • łączony
  • niekonwencjonalne znaki towarowe
    • hologram,
    • powierzchnia,
    • połączenie kolorów,
    • kolor,
    • gest,
    • przestrzenny,
    • dźwięk,
    • smak,
    • zapach.

 

Jak widać, wybór jest naprawdę ogromny. Warto jednak zaznaczyć, że choć poszczególne kategorie istnieją, nie zawsze rejestracja znaku będzie możliwa. Problematyczną kategorią jest np. smak. Mamy tutaj problem z przedstawieniem tego, co odczuwamy ludzkim zmysłem. Jednak nie oznacza to, że w przyszłości nie dojdzie specjalna technika, która pozwoli rejestrować również takie znaki towarowe.

Ochrona domeny internetowej — jaki znak towarowy ma taką moc?

Małe firmy posiadające swoje strony internetowe bardzo często zastanawiają się, czy lepiej jest zastrzec nazwę, czy jednak logo, aby ochrona obejmowała także to miejsce w sieci. Opłacenie serwera i domeny nie daje prawa własności, a jedynie możliwość wykorzystywania domeny przez jakiś czas. 

 

W sytuacji, kiedy nazwa domeny internetowej jest identyczna, jak zarejestrowany znak towarowy, ochrona rozciąga się na nazwę domenową. W takiej sytuacji można wyjść z żądaniem, by inna osoba, która również korzysta z podobnej domeny, zaprzestała tego. 

 

Jeśli jednak zastrzeżony został znak słowno-graficzny, wiele zależy od tego, co dokładnie znajduje się w warstwie słownej znaku. Im bardziej fantazyjne słowa umieszczone na grafice, tym lepsze szanse na to, że bezprawne wykorzystywanie słów w domenie zostanie zablokowane.

--- Artykuł sponsorowany ---