Czym charakteryzuje się pokolenie Z?
Generacją Z określa się ludzi urodzonych w latach 1997-2012. To osoby odrzucające kult pracy jako jednej z ważniejszych wartości. Nie chcą brać udziału w tzw. wyścigu szczurów, jak pokolenie ich poprzedników, czyli millenialsów. Pokolenie Y było silnie ukierunkowane na rozwój zawodowy i robienie kariery, osiąganie korzyści finansowych często kosztem życia osobistego.
Natomiast zoomersi szukają ofert pracy, gdzie zachowany jest work-life balance. Stawiają na rozwój osobisty, realizację pasji i swój dobrostan psychiczny – prezentują postawę zorientowania na siebie i swoje cele. Praca w przyszłości to rynek pracownika, dlatego przedstawiciele pokolenia Z nie muszą konkurować z innymi, chcą łączyć życie zawodowe z zainteresowaniami.
Zoomersi to pokolenie cyfrowe, dorastali w czasie szybkiego rozwoju technologii, doskonale funkcjonują w wirtualnym świecie. Potrafią korzystać z jego zasobów również w kontekście zawodowym przy rozwijaniu kompetencji i znajdowaniu informacji. Cenią innowacje i odnajdują się w dynamicznym, technologicznym otoczeniu biznesowym.
Przedstawiciel pokolenia Z przebiera w ofertach zatrudnienia, poszukując zajęcia, które będzie spójne nie tylko z jego zainteresowaniami, ale też wyznawanymi wartościami. Nie przywiązuje się do jednego miejsca pracy, stawiając na swój rozwój, wciąż poszukuje lepszych opcji.
Przyszłość rynku pracy – czego oczekuje pokolenie Z?
Pracodawcy, by przyciągnąć i zatrzymać osoby z Pokolenia X, muszą wprowadzić nowe strategie zarządzania. Oferty pracy, które są interesujące dla młodych ludzi, powinny być jasno sformułowane, bez miejsca na niedopowiedzenia. Zetki cenią elastyczne formy zatrudnienia, a idea czterodniowego tygodnia pracy jest zgodna z filozofią tej populacji.
Przyszłość rynku pracy w dużej mierze związana jest z możliwością pracy zdalnej, którą preferują zoomersi. Jak pokazała pandemia, wiele obowiązków może zmienić formę i być wypełnianych w systemie online. Młodzi ludzie są ambitni, cenią zdobywanie doświadczenia i podnoszenie kwalifikacji i oczekują, że firmy, z którymi zwiążą przyszłość zawodową, będą sprzyjały ich rozwojowi, np. oferując system szkoleń, czy też finansując rozmaite kursy lub studia podyplomowe.
Praca w przyszłości według zoomersów powinna opierać się na budowanie partnerskich relacji, szacunku i tolerancji oraz jasnych, klarownych wytycznych. Przedstawiciele pokolenia chcą czuć się ważnym ogniwem organizacji, mieć wpływ na jej rozwój. Oczekują również indywidualnego podejścia do ich potrzeb. W zamian oferują zaangażowanie, nowatorskie pomysły, innowacyjne rozwiązania i wspólne działanie na rzecz rozwoju firmy.
Poszukując zajęcia dla siebie, warto przeczytać opinie byłych i obecnych pracowników na temat firm np. tutaj: https://www.gowork.pl/opinie, by sprawdzić, czy ich system zarządzania jest dostosowany do nowoczesnego rynku pracy.