Czym są packshoty?
To specjalna dziedzina fotografii, która zajmuje się zdjęciami produktów. Najczęściej są to produkty sfotografowane na białym tle lub w aranżacji. Jest to niezbędna pomoc w każdym biznesie działającym online. Jak sprzedać produkt nie posiadając jego zdjęć? Szanse powodzenia będą raczej nikłe. Jednak zdjęcie zdjęciu nierówne. W poniższym artykule wyjaśnimy dlaczego profesjonalna fotografia produktowa ma tak duże znaczenie dla sklepu internetowego.
Packshoty – dla kogo?
Przede wszystkim nasuwają nam się tutaj sklepy internetowe. To faktycznie spory odsetek klientów. Nie zapominajmy jednak o portalach aukcyjnych, marketplace czy też katalogach, stronach z ofertą naszej firmy. Jak widzimy na dobrych zdjęciach produktowych skorzysta każda branża, która ma w ofercie fizyczne produkty. Niezależnie od kanału i metody sprzedaży.
Zrób to sam czy wynajmij profesjonalistę?
Zwykle fotograf produktowy kojarzy nam się z profesjonalnym studio fotograficznym. I słusznie, to właśnie w takich miejscach powstają wysokiej jakości obrazy. Mając odrobinę chęci oraz pieniędzy jesteśmy w stanie stworzyć własne atelier oraz zdobyć niezbędną wiedzę. Jeśli jednak zależy nam na jak najlepszych efektach warto zastanowić się nad zleceniem tego zawodowcom. Oszczędzimy czas, nerwy i pieniądze, które wydalibyśmy na drogi sprzęt.
Niezbędny sprzęt dla fotografa produktowego
Nim wykonamy pierwsze zdjęcia produktowe musimy zaopatrzyć się w niezbędny sprzęt
-
lampy błyskowe
-
statywy do lamp i aparatu
-
tło lub stół fotograficzny
-
aparat
-
komputer
-
program graficzny
Czasem mogą przydać się różnego rodzaju akcesoria do umocowania produktu, różnego rodzaju uchwyty. Pomocne będą również ściereczki aby dobrze wyczyścić produkt przed sesją.
Jak zrobić packshoty samemu?
Przygotowanie produktu
Przedmiot, który zamierzamy fotografować powinien być w jak najlepszym stanie, najlepiej oczywiście zupełnie nowy. Czasem warto wybrać pośród kilku egzemplarzy ten najbardziej zbliżony do ideału. Pozwoli to na uniknięcie wymagającej obróbki graficznej. Gdy mamy już wybrany konkretny egzemplarz warto obejrzeć go dobrze i pozbyć się ewentualnych śladów palców czy paprochów.
Jak oświetlić produkt
Światło to podstawa w fotografii produktowej. To dzięki niemu możemy w ogóle zobaczyć produkt ale również dowiedzieć się z jakiego jest materiału, jaki ma kolor. Czy jest matowy, błyszczący a może przezroczysty. Fotografia produktowa ma za zadanie pokazanie wiarygodnego wyglądu przedmiotu. Z pomocą światła studyjnego i odpowiednich modyfikatorów możemy to uzyskać. Lampy błyskowe pozwalają nam na uzyskanie światła ostrego bądź miękkiego. Z pomocą innych modyfikatorów mamy wpływ na wielkość i rozproszenie światła.
Dobre ujęcie
Buty i akcesoria kuchenne to zupełnie różne przedmioty. Z tego powodu musimy na nie spojrzeć na dwa różne sposoby. Mamy tutaj na myśli kadr, czyli to pod jakim kątem spojrzymy na dany produkt. Czasem prostota jest najlepszym rozwiązaniem. Kilka dobrych kadrów z przodu, z góry i z boku produktu może okazać się wystarczające. Najważniejsze zadanie fotografa produktowego to przekazanie jak największej liczby informacji o produkcie za pomocą packshotu. Miniaturka czyli główne zdjęcie produktowe jest tym najważniejszym ponieważ to ono zachęca potencjalnego klienta do kliknięcia w ofertę. Musimy postarać się aby na miniaturce dobrać taki kadr, który pokaże jak najwięcej w czytelny sposób. Często możemy się tu spotkać z ujęciem lekko z boku i z góry. Widzimy wtedy dobrze kształt produktu.
Jak zrobić packshoty dobrej jakości?
Jak wspominaliśmy na początku tego artykułu packshoty muszą być ostre i wyraźne. To jedna z najważniejszych cech dobrych zdjęć produktowych. Tutaj dużą rolę odgrywa strona sprzętowa. Statyw zadba o stabilność aparatu podczas pracy w studio a profesjonalny, ostry obiektyw dostarczy do aparatu nieskazitelny obraz, który pokaże najdrobniejsze szczegóły. Sam aparat pomimo dobrego obiektywu powinien mieć również wysoką rozdzielczość.
Ile kosztują packshoty
Jeśli nie czujemy się na siłach lub nie mamy czasu na naukę i środków na zakup profesjonalnego sprzętu a szybko potrzebujemy dobre zdjęcia produktowe warto wtedy rozważyć zlecenie tego zadania profesjonaliście. Klienci bardzo często próbują dowiedzieć się ile kosztuje zdjęcie produktowe. Odpowiedź niestety nie jest jednoznaczna. Znajdziemy wykonawców od kilku do kilkudziesięciu złotych za jedno zdjęcie produktowe. I tutaj podobnie jak w wielu innych branżach cena ta zależy od wielu czynników. Liczy się doświadczenie fotografa, jego portfolio oraz wymagania klienta. Również duże znaczenie ma sam produkt. Zupełnie innego nakładu pracy wymaga sfotografowania odzieży na niewidzialnym manekinie niż packshot biżuterii. I to również będzie miało wpływ na ostateczną cenę zdjęcia produktowego.