Google wskaże ci lokalne wyszukania
Nawet jeżeli codziennie korzystasz z internetu, możesz nie wiedzieć, czym jest pozycjonowanie lokalne. Jak można przeczytać na stronie internetowej agencji marketingu online Eactive, pozycjonowanie to działania „umożliwiające danej stronie internetowej osiągnięcie jak najlepszej (czyli jak najwyższej i stabilnej) pozycji w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy”. Jednym z tych działań jest SEO, czyli optymalizacja treści oraz struktury i kodu strony internetowej.
W przypadku pozycjonowania lokalnego nie chodzi o frazy ogólne (np. „fryzjer”), ale ściśle związane z regionem, miastem czy dzielnicą. Przykładowo szukając salonu fryzjerskiego w Zamościu, zapewne użyjesz frazy „fryzjer Zamość”. W odpowiedzi uzyskasz listę salonów znajdujących się w pobliżu Twojej geograficznej lokalizacji. Możesz też wyszukać ogólną frazę (choćby wspomniane wyżej słowo „fryzjer”), ale wówczas również – w pierwszej kolejności – otrzymasz informacje o lokalnie działających firmach. Skąd Google wie, gdzie się aktualnie znajdujesz? W ustaleniu lokalizacji użytkownika Google wykorzystuje różne źródła, ale szczególne znaczenie mają adres IP i historia wyszukiwań. Gdy zmienisz miejsce pobytu, wyszukiwarka dostosuje się, by udzielić Ci jak najtrafniejszych odpowiedzi na Twoje pytania.
Z oczywistych względów SEO i pozycjonowanie lokalne jest wartościowe dla firm mających bezpośredni kontakt z klientem i działających jedynie lokalnie, czyli obsługujących lokalną społeczność. Są to m.in. wspomniane już punkty gastronomiczne, sklepy i centra handlowe, warsztaty samochodowe, placówki finansowe i medyczne, siłownie czy salony kosmetyczne.
Wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu
Być może zauważyłeś, że po wyszukaniu frazy lokalnej nie od razu widzisz wyniki – w pierwszej kolejności pojawia się mapa (Google Maps), a tuż pod nią lista firm działających w branży, w której poszukujesz specjalisty. Zastanawiałeś się, co to takiego? To wizytówka firmy w Google. Zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa mają do dyspozycji wiele narzędzi, z których mogą skorzystać, by zwiększyć swoją rozpoznawalność w Google. Jednym z nich jest Google Moja Firma. Dzięki niej właściciele mogą stworzyć wizytówkę swojej firmy.
Każda firma zakładająca wizytówkę Google ułatwia potencjalnym klientom dotarcie do najważniejszych informacji. Zapoznając się z wizytówką przedsiębiorcy w Google Moja Firma:
- dowiesz się, w jakich dniach i godzinach firma działa oraz poznasz jej dokładną lokalizację (na Google Maps),
- jak możesz się z nią skontaktować (najczęściej przedsiębiorcy zamieszczają numer telefonu i adres poczty elektronicznej),
- poznasz opinie wystawione przez innych użytkowników – będą one miały szczególną wartość dla Ciebie, jeżeli wcześniej nie korzystałeś z usług danego przedsiębiorcy,
- sprawdzisz, czy firma oferuje to, czego szukasz – wiele firm poświęca czas i w ramach wizytówki prezentuje swoją ofertę tak, by użytkownicy nie musieli przechodzić na firmową stronę internetową,
- przejdziesz na stronę firmy – ale nie musisz tego robić, jeżeli interesują Cię wyłącznie dane kontaktowe,
- wyznaczysz trasę – ta funkcja przyda Ci się, jeżeli szukasz np. restauracji w mieście, w którym spędzasz urlop.
Wiele firm w wizytówce umieszcza również fotografie. Najczęściej są to zdjęcia prezentujące budynek, w którym mieści się działalność, oraz wnętrze samego warsztatu/restauracji/klubu fitness. Niektórzy przedsiębiorcy idą o krok dalej, publikując wirtualny spacer przy użyciu Street View. Wszystko po to, by przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów, czyli również Twoją.
Sprawdź opinie w wizytówce Google
Dotychczas omijałeś wizytówki firm w Google? Niepotrzebnie – to rzetelne źródło informacji o firmach znajdujących się w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania. By wizytówka była wyświetlana w lokalnych wynikach wyszukiwania, przedsiębiorca musi dokonać weryfikacji adresu, a także zadbać, by w każdym miejscu (na firmowej stronie, w katalogach czy porównywarkach usług) pojawiały się te same dane kontaktowe. Dopiero wówczas Google uzna, że wizytówka jest wiarygodna.
Google Moja Firma to narzędzie, które pozwala promować się firmom, ale ma też ogromną wartość dla użytkowników. Dzięki wizytówkom firm możesz szybko znaleźć najlepszą kawiarnię, przedszkole czy sklep z obuwiem w okolicy. Jeżeli chcesz skorzystać z usług np. kominiarza, ogrodnika czy kosmetyczki, opinie i rekomendacje innych użytkowników mogą pomóc Ci w podjęciu decyzji. O firmie wiele mówi też to, czy i w jaki sposób odnosi się ona do negatywnych recenzji. To jednak nie wszystko – Ty również możesz wyrazić swoje zdanie i tym samym pomóc innym osobom poszukującym rzetelnych firm.
Jak widzisz, pozycjonowanie lokalne i wizytówki Google są przez firmy traktowane jako potężne narzędzie do promowania swoich usług. Ty z kolei dzięki Google Moja Firma możesz szybko zlokalizować przedsiębiorcę, którego szukasz oraz zweryfikować jego wiarygodność.