Badania prowadzone na rynku konsumentów są bezlitosne w stosunku do sklepów stacjonarnych. Wyniki sprzedaży sklepów internetowych bardzo jasno pokazują, że w tym segmencie dzieje się coraz lepiej. Wpływ ma na to z pewnością praca nad ofertą e-sklepów, przejrzysta architektura strony, ale także nowe mechanizmy dostawy. W e-sklepach oszczędzamy czas i szybciej nabywamy produkty, które nas interesują. A co ważne, nie musimy wychodzić z domu. Z tym udogodnieniem e-sklepy już zawsze będą wyprzedzać ofertę stacjonarną.
Istotnym elementem zakupów w internecie jest nie tylko cały proces zamówienia, ale przede wszystkim możliwe opcje dostawy. To one mogą albo skutecznie zniechęcić do zakupów albo wręcz przeciwnie, skusić do powrotu.
Dostawca, dostawy nierówny
Choć duże znaczenie dla zadowolenia z dostawy, ma cena jaką za nią ponosimy to nie bez znaczenia jest także elastyczność kuriera w zakresie miejsca dostarczenia paczki, jak również czas oczekiwania na przesyłkę. Tanie przesyłki choć kuszą ceną, to mogą przywędrować do nas w długim czasie od momentu zakupu produktu. Nie jest to regułą, ale warto zwrócić na ten fakt uwagę.
Duży koszt przesyłki może być rekompensatą za krótki czas oczekiwania na kuriera. To szczególnie ważne, gdy zamawiamy przesyłkę na określoną okazję.
Czego oczekujemy od dobrego kuriera i jak oceniamy największych dostawców?
Jak sprawdzili specjaliści od badań konsumenckich, duże znaczenie dla pozytywnej oceny firmy kurierskiej ma: szybkość realizowania zleceń, jakość dostarczonych produktów, uprzejmość kuriera oraz cena za usługę.
Spośród kilkunastu prężnie działających kurierów, wciąż największym zaufaniem cieszy się InPost, który zresztą każdego roku opracowuje coraz to nowsze możliwości dostawy oraz zamówienia paczek. Paczkomaty InPost docierają do coraz trudniej dostępnych lokalizacji, skracając czas dotarcia do punktu odbioru, a co istotne dużą uwagę poświęcają mobilnej aplikacji. Dzięki nowej funkcjonalności – zamawiający może śledzić status swojej przesyłki z jednego miejsca i samodzielnie ustawiać alerty, dla poszczególnych paczek.
Wśród dobrych firm kurierskich wyróżniono także FedEx oraz kurierów DPD. Ich usługa również należy do tańszej, a czas realizacji nie jest przesadnie długi. Kurierzy dbają o jakość dostarczanych przesyłek, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia wymagającego konsumenta.
Czy będziemy wymagać coraz więcej od firm kurierskich? Z pewnością tak, zwłaszcza, że już widać jak układa się trend zamówień w e-sklepach. Nie powinno być przesadą stwierdzenie, że ze stacjonarnych zakupów przeniesiemy się do e-sklepów. Póki co odbywa się to kosztem okazyjnych produktów, odzieży, obuwia i wyposażenia domu, ale naszym zdaniem szybko przeniesie się też na artykuły spożywcze. Tani kurier nie może oznaczać gorszej obsługi, wręcz przeciwnie. Korelacja pomiędzy niską ceną, a wysoką jakością powinna być jak najbardziej płynna. Jak będzie się prezentował ranking kurierów za kilka lat? Mamy nadzieję, że będzie tylko lepiej!