Fotografia biznesowa – dlaczego warto zadbać o swój wizerunek w sieci

  • 20.10.2020, 09:00
  • Grupa Tipmedia
Fotografia biznesowa – dlaczego warto zadbać o swój wizerunek w sieci
Jednym z większych błędów współczesnych przedsiębiorców (a także pracowników) jest niedocenianie roli wizerunku. Wydaje się nam, że wysokiej jakości usługi lub produkty same się obronią. A dodatkowo jeśli będziemy sprzedawać je w przystępnych cenach jest to niemal stuprocentową gwarancją sukcesu. Okazuje się, że jednak nie do końca. Pamiętajmy, że dynamiczny rozwój internetu sprawił, że konsument ma dostęp do ogromnej ilości usług. W wielu wypadkach ich ceny są do siebie zbliżone. Co więcej nie ma on zazwyczaj wiele czasu na porównywanie wszystkich ofert. Jeżeli będzie zmuszony, prawdopodobnie skorzysta z usług firmy, która będzie niemal zupełnie anonimowa. Jeśli jednak będzie miał do wyboru współpracę z osobami, o których dowie się więcej, najprawdopodobniej zdecyduje się na to drugie rozwiązanie. Nawet gdy będzie musiał zapłacić trochę więcej.

 

Dlaczego wizerunek jest dla nas tak ważny?

Umieszczenie swojego wizerunku w sieci sprawia, że przestajemy być anonimowi. Osoby zainteresowane naszą ofertą wiedzą z kim mają do czynienia. Kiedy piszemy o sobie coś więcej, potencjalny klient ma szansę nas poznać.  

Dla nikogo nie jest tajemnicą, że ludzie oceniają innych po wyglądzie. Jest to ważna umiejętność, która pozwoliła nam przetrwać jako gatunkowi. Choć może wydawać się nam uciążliwa, przynosi więcej korzyści niż niedogodności. Człowiek każdego dnia jest zmuszony do wydawania wielu takich ocen. Nawet gdybyśmy chcieli, nie jesteśmy w stanie poznać wszystkich ludzi, którzy stają na nasze drodze. Na podstawie zewnętrznych cech dokonujemy wyboru, z jakimi ludźmi chcemy nawiązać bliższe relacje, a z jakimi nie. Dzięki zdolności szybkiego, powierzchownego oceniania unikamy wielu przykrych sytuacji. Im dłużej żyjemy i im większe doświadczenie zdobywamy, tym bardziej trafne są nasze oceny.

W jaki sposób pomoże nam fotografia biznesowa?

Ludzie nie tylko bardzo szybko oceniają innych. Są również przywiązani do swoich ocen. Choć wydaje się to absurdalne, jeżeli na podstawie dziesięcio-sekundowej obserwacji dojdziemy do wniosku, że dana osoba jest godna zaufania i zna się na swojej pracy, bardzo niechętnie zmienimy zdanie.

Tworzenie spójnego i prawdziwego wizerunku w internecie jest znacznie łatwiejsze niż w realnym świecie. Wystarczy nam kilka zdjęć, żeby zrobić dobre wrażenie na dużej ilości osób. Gdy mamy bezpośredni kontakt z klientami każdego dnia, o nieskazitelny wizerunek jest znacznie trudniej. Musimy pilnować się na każdym kroku, jeśli zależy nam, żeby inni odbierali nas w określony sposób.

Profesjonalne zdjęcia biznesowe to inwestycja, która szybko się zwróci. W pewnym momencie zdjęcia trzeba będzie odświeżyć, ale zanim się to stanie, będą one pracować na siebie przez wiele lat.

Czy różni się fotograf biznesowy od zwykłego fotografa?

Pomiędzy fotografem biznesowym, a przeciętnym fotografem, który zajmuje się głównie robieniem zdjęć do legitymacji, czy dowodu osobistego jest prawdziwa przepaść. W Polsce do wykonywania zawodu fotografa nie są potrzebne praktycznie żadne kwalifikacje. Trzeba mieć odpowiedni sprzęt, poczucie estetyki (ale też nie zawsze) i można zacząć zarabiać. Nieprzygotowany fotograf nie jest w stanie zrobić profesjonalnego zdjęcia biznesowego. Nawet jeżeli ma on wysokie poczucie estetyki i zrobi nam zdjęcie, które podkreśli atuty naszej fizyczności – to i tak zdecydowanie za mało.

Fotografia biznesowa musi zawierać znacznie więcej niż tylko przedstawienie fizyczności danej osoby. Fotograf biznesowy wie jak stworzyć wizerunek, który będzie w określony sposób oddziaływał na otoczenie. Jest on w stanie sprawić, że potencjalni klienci na podstawie zdjęcia będą odbierali nas jako osobę pewną siebie, kompetentną, będącą specjalistą w swojej branży, godną zaufania.

Zdjęcia biznesowe muszą uwzględniać wiele szczegółów. Ważne są postawa, mimika twarzy, charyzma, ubiór (w tym nawet drobne akcesoria). Muszą też odpowiadać wymaganiom danej branży. Zupełnie inaczej będzie wyglądała fotografia biznesowa lekarza, prawnika, architekta, modela, czy opiekuna do osób starszych. Fotografowie biznesowi posiadają wiedzę i doświadczenie, które pozwalają w dostosowaniu zdjęć do oczekiwań konkretnych osób.

 

Zdjęcie:Anna Stawska, Mediator, fotografia biznesowa.
Fotograf: Krzysztof Zaleski

Grupa Tipmedia
Materiał Partnera
Podziel się: