Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu

Reklama zewnętrzna w Polsce

Reklama zewnętrzna to wszystko to, co reklamuje produkt lub usługę, a co znajduje się poza budynkami. To wszelkiego rodzaju billboardy czy ekrany, które przedstawiają reklamową treść, a które znajdują się poza miejscem zamieszkania konsumenta. Oczywiście miejsce, w jakim taka reklama się znajduje, nie jest przypadkowe – powinno być tak dobrane, aby trafiać do jak największej liczby osób. Najlepiej sprawdzają się np. przy ulicach.
  • 02.01.2019 14:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Reklama zewnętrzna w Polsce

Rodzaje reklamy zewnętrznej

Reklamę zewnętrzną określa się w skrócie outdoor albo OOH, czyli out of home. Reklama zewnętrzna ma bardzo wiele rodzajów, dzięki czemu może trafiać do konsumentów na różne sposoby. To bardzo ważne dla tych, którzy się reklamują – dzięki odpowiedniemu sposobowi dotarcia do klientów w pewien sposób generują ich liczbę, a co za tym idzie – zyski.

Rodzaje reklamy zewnętrznej, z jaką można najczęściej spotkać się na terenie Polski, to:

• reklama wielkoformatowa – widzimy ją na ścianach budynków, często wykorzystuje się remonty dużych budynków, aby jednocześnie zakryć to, co aktualnie nieestetyczne i zareklamować produkt, taka reklama ma co najmniej 100 metrów kwadratowych,

• plakat – chyba najpopularniejszy i najczęściej spotykany rodzaj reklamy zewnętrznej. Umieszcza się go na słupach ogłoszeniowych, tablicach. Jest w pewnym sensie dziełem sztuki, dlatego przyciąga uwagę konsumentów niebanalnymi odniesieniami, grafikami, kolorami,

• billboard – tablica umieszczana najczęściej przy ruchliwych ulicach, czasami podświetlana,

• citylight – podświetlona od wewnątrz tablica reklamowa,

• car wrapping – reklama umieszczana na pojazdach, szczególnie na autobusach, charakteryzujących się większymi rozmiarami, znajduje się też na samochodach osobowych, które są autami firmowymi,

• neon – podświetlana reklama (tekstowa lub nietekstowa), kolorowe litery czy inne znaki graficzne są widoczne z daleka dzięki mieszance gazu szlachetnego i luminoforu.

Reklama zewnętrzna zgodna z prawem

Reklama zewnętrzna jest specyficznym elementem krajobrazu zwłaszcza miejskiego, dlatego aby można było ją umieścić, trzeba spełnić pewne warunki. Nie w każdym miejscu da się ją umieścić – wszystko w zależności od zagospodarowania przestrzeni czy od przeznaczenia danego budynku itd. Ważny jest też temat reklamy, np. taka, na której znajdują się treści rasistowskie, jest absolutnie zakazana. Nie można umieszczać reklam na budynkach zabytkowych, aby ich nie zniszczyć.

Jeśli reklama zawiera treści, które choć w minimalnym stopniu odnoszą się do pornografii, nie może ona znajdować się w pobliżu miejsc, gdzie przebywają dzieci i młodzież (np. przy szkołach). Minimalna odległość w takich przypadkach to 500 m. Jeśli chodzi o bramy cmentarzy czy też okolice pomników itd., to reklamy w ogóle nie powinny się tam pojawić.

Reklama a krajobraz

Największą wadą reklam zewnętrznych jest fakt, że wpisują się w krajobraz, wcale go nie upiększając. Dlatego też pojawiające się coraz nowsze miejsca na billboardy budzą kontrowersje i sprzeciw społeczny. Otoczenie jest chronione przed niepotrzebnymi reklamami, choć nie zawsze łączy się to z podejściem zwykłych mieszkańców miast. Często są one też rozproszeniem dla kierowców, dlatego umieszcza się je po wcześniejszym przeanalizowaniu wad i zalet danego rozwiązania.

Materiał mógł powstać dzięki portalowi Reklama.pl, w którego ofercie znajduje się m.in. reklama zewnętrzna. Więcej na www.reklama.pl.

undefined

--- Artykuł sponsorowany ---